Er komt een Plan
Goh, ik had niet verwacht dat ik de koe zo snel bij de horens kon vatten. Slechts twee dagen geleden vierde ik de eerste verjaardag van Project Lonica en ik kan nu al aan de slag met punt 4 van mijn to do lijst: vleugels geven aan Lonica Tekst!
Ik was vandaag voor het eerst als ZZP’er op een congres met allemaal collega-tekstschrijvers. En ik vond het een feestje! De dag was georganiseerd door beroepsvereniging Tekstnet en had als thema ‘Leven van de pen’, ofwel: acquisitie, uurtarieven, zichtbaarheid en financiële planning en zo.
Als ik de waardevolle tips van verschillende sprekers combineer, dan leidt dat tot één conclusie: er komt een Plan.
Werk zonder acquisitie
Ik ben een halfjaar geleden begonnen als tekstschrijver, naast een baan in loondienst. Tot nu toe heb ik nog niks aan acquisitie hoeven doen, want ik heb permanent werk gehad. Dat was veel te weinig werk om van de pen te kunnen leven, maar precies genoeg om te combineren met een fulltime baan.
Een Plan voor Lonica Tekst
En precies nu heb ik mijn laatste opdracht afgerond zonder dat er alweer een nieuwe opdracht in zicht is. Ideaal moment om tijd te steken in een Plan. Wat wordt de focus van Lonica Tekst in het tweede jaar van Project Lonica? Hoe wil ik me onderscheiden, wat past bij mij en wat hebben anderen daaraan? Welke concrete doelen wil ik de komende twaalf maanden behalen?
Stralend werven
De eerste workshop die ik volgde, werd gegeven door Loes Vork en heette ‘stralend werven’. Ik word nog niet heel enthousiast van acquisitie, dus dit leek me een goed begin van de dag. Je moet het dus gewoon geen acquisitie noemen, zei Loes. Opgelost.
Ze had wel gelijk. Wat mij het meest is bijgebleven is dat je de dingen moet doen op een manier die bij je past. Dus ook acquireren. Het gaat je dan beter af en je vindt het een stuk leuker. En hier kwam voor het eerst het Plan om de hoek kijken. Het hoefde maar op een A4, dus dat scheelde. En het klonk ook heel simpel. Gewoon even een paar vragen beantwoorden.
- Wie ben je?
- Wat doe je?
- Voor wie doe je dat?
- Wat levert het die ander op?
En dan heb je je eigen Straalverhaal (ofwel pitch, maar dat vindt Loes geen fijn woord). Ze deed er de opbeurende mededeling bij dat dit de moeilijkste tekst uit onze carrière als tekstschrijver zou zijn.
Persoonlijk en onderscheidend
Ik snap wel wat Loes bedoelt. Wat je doet, moet passen bij wie je bent. En ik snap ook dat je zo’n A4 niet in een halfuurtje gevuld hebt. Het gaat om inzien waarin je anders bent dan anderen. Je bedrijf moet bij je passen. Wanneer heb je het naar je zin? Wanneer geniet je van je werk? Maak het persoonlijk en onderscheid je zo van anderen.
Deze blog en Project Lonica zijn daar misschien wel prima voorbeelden van. Welke tekstschrijver wil er nou Nederlandse opdrachtgevers bedienen vanaf een eenvoudig hutje op het Spaanse platteland? En (vraag 4 van Loes): wat levert dat mijn opdrachtgevers op? Daar had ik onlangs toevallig al een inspirerend gesprek over met Marieke Smids, met wie ik trainingen Storytelling geef.
Ondernemer
Je hebt ZZP’ers en Ondernemers. Femke Hogema is er zonder twijfel eentje van het laatste slag. Wat een enthousiasme en gedrevenheid. Die stond daar in haar workshop toch een potje stralend te werven! Femke heeft zich gespecialiseerd in financiën voor ZZP’ers. Ze viel meteen met de deur in huis: hoeveel geld je verdient is geen toeval. Dat bepaal je namelijk zelf.
Winstgevend plan
Hoe maak je een plan winstgevend? Het moet in ieder geval GGG-proof zijn: je wilt doen waar je Goed in bent, Gave dingen doen én Geld verdienen. Als een van de drie ontbreekt, gaat het niet goed. En dus hup, bepaal je focus voor het komende jaar. Bepaal je doelen, bepaal hoeveel omzet je wilt halen per doel, reken door of je dan ook winst maakt (anders heeft het geen zin) en plot je doelen in de tijd. En vergeet niet: Geld verdienen is Leuk! Hopla, aan de slag. Want succes behaal je alleen door dingen te doen. Het was 30 graden in het zaaltje en Femke maakte er een snelkookpan van.
Practice what you preach
Wat ik leuk vond aan Loes en Femke was dat ze allebei deden wat ze verkondigden. Loes had van haar workshop iets persoonlijks gemaakt. In plaats van een powerpoint, had ze een hele hoop voorwerpen meegenomen (inclusief een tweezitter), die haar verhaal kracht bijzetten. Dat paste bij wie ze was. En daardoor was ze in haar element en kon ze ons een beter verhaal vertellen.
Femke stond ons stralend haar producten te verkopen. Haar online cursussen, een boek, een seminar in november en ze troggelde ook nog eens al onze e-mailadressen af. ‘Ik vind dit gaaf!’ zei ze. ‘Ik kan jullie voor een paar tientjes dingen aanbieden waar jullie zóveel aan kunnen hebben. Dat is toch gaaf?’ En ik geloofde Femke. Ze had echt plezier in wat ze deed. Ondernemen.
Doen
Ik heb een hoop nuttige en inspirerende dingen gehoord vandaag. Veel meer dan ik hier genoemd heb. Maar ja, nu komt het op mij aan. Succes begint bij doen. Er moet een Plan komen. Een combinatie van het A4 van Loes en de focus en doelen van Femke. En laat ik nou morgen een lege agenda hebben…
Comments
Spannend zo’n plan!
Weet je zelf een beetje wat jouw USP is? En wat het (dus) anderen oplevert, dat jij hun teksten schrijft? Daar ben ik wel benieuwd naar 🙂
Zelf word ik bij dit soort workshops altijd heel blij en zit ik vol goede ideeën, om ze thuis maar niet uit te kunnen werken. Maar goed, ik wil (voorlopig) ook nog niet leven van de pen.
Succes!
Dat laatste is wel een valkuil ja. Daarom ben ik de dag daarna meteen aan de slag gegaan. Ik weet wel zo ongeveer wat mijn USP is, maar het vraagt nog wel een slagje uitwerken en concretiseren.
Leuk dat jij ook contact hebt gehad met Femke. Ja, Femke is echt enthousiast en inspirerend!
Haha wat heerlijk om terug te lezen hoe je mijn workshop ervaren hebt!
Hoe gaat het ondertussen met je plannen?
Life is what happens while making other plans…
Ik maakte inderdaad een plan de volgende dag. Ik was koud aan de uitwerking begonnen, toen er een enorme offerte-aanvraag in mijn mailbox belandde. Een supergave klus, die me vrijwel al mijn tijd heeft gekost tot de kerst!
In de kerstvakantie ben ik weer gaan schaven aan mijn plannen. Het heeft me een duidelijke focus voor de eerste helft van 2017 opgeleverd. Maar the proof of the pudding is in the eating…